Jak kupić kampera z drugiej ręki? Podpowiadamy!

Pandemia rozkręciła popularność kamperów w Polsce. Salony sprzedaży świecą pustkami, a firmy przerabiające vany mają ręce pełne roboty. Rozwiązaniem może być zakup używanego kampera. Na co jednak zwrócić uwagę, kupując go z drugiej ręki? Podpowiadamy!

Wakacje w kamperze to idealne rozwiązanie nie tylko dla tych, którzy obawiają się tłumów i nadmiernego kontaktu z innymi. Nie da się jednak ukryć, że lockdown, zamknięcie hoteli w 2020 r. i obawa przed wirusem sprawiły, że wielu Polaków zainteresowało się tą formą wyjazdów w plener. Wciąż daleko nam do największych miłośników “sypialni na kółkach” w Europie – Niemców, Holendrów, Brytyjczyków czy Skandynawów, ale ich popularność rośnie i u nas. W 2020 r. zarejestrowano w Polsce ponad 40 proc. więcej nowych kamperów niż rok wcześniej. Zwiększony popyt i kłopoty z łańcuchami dostaw (dotykają cały przemysł motoryzacyjny) sprawiają, że o nowy pojazd u dealera niełatwo. Warto rozważyć więc zakup używanego kampera, zwłaszcza że na ogół są one mniej eksploatowane niż zwykłe samochody. Na co jednak zwrócić uwagę, żeby się nie naciąć? Kupując używany kamper musimy na niego spojrzeć z trzech stron! 

Historia pojazdu

Po pierwsze spójrzmy na niego jak na zwykły pojazd. Tu ważne są więc wszystkie te elementy, które kontrolujemy, kupując każdy używany samochód. Trzeba więc sprawdzić historię pojazdu, jego przebieg i serwisowanie. Warto zbadać stan nadwozia (wgniecenia i rysy, poprawki blacharskie i lakiernicze, rdza itp.) oraz silnika, przejechać się i upewnić, że wszystko pracuje, jak należy. Przyda się wizyta w stacji kontroli pojazdów, która sprawdzi stan amortyzatorów i hamulców.

Przeczytaj też 5 najistotniejszych powodów, dla których warto kupić kampera!

Alkowa czy integra?

Część druga to takie podejście, w którym traktujemy pojazd tak, jak traktowalibyśmy każdy nowy kamper. Musimy się więc zastanowić, jak chcemy wykorzystywać go w przyszłości, ile osób powinien pomieścić (inne auto weźmie samotne małżeństwo, inne – czteroosobowa rodzina), a także wziąć pod uwagę nasze uprawnienia czy umiejętność jazdy – dodaje. Na przykład kampery typu “integra”, najbardziej rozbudowane i zaawansowane, z kabiną kierowcy w pełni zintegrowaną z przestrzenią mieszkalną, mogą mieć gabaryty i masę, która będzie od nas wymagała prawa jazdy kategorii C.

Najprostszy typ to “kamper-van”, czyli dostawcze modele aut wyposażone fabrycznie w przestrzeń do spania (np. Volkswagen California) lub przerobione do użytku turystycznego (np. na bazie Fiata Ducato). Nie stawiają one przed nami dużych wymagań, zwykle są też najtańsze, ale czasami pozbawione kuchni czy łazienki. Typ “alkowa” jest podobny, ale różni się nadbudówką nad kabiną kierowcy, w której mieści się wydzielona część do spania. To typ idealny dla rodzin z dziećmi, ale pamiętajmy, że alkowa generuje dodatkowe opory powietrza, co ma wpływ na prowadzenie i spalanie paliwa. “Półintegra” to stopień pośredni między vanami a “integrami”, w której integracja kabiny z przestrzenią mieszkalną jest już większa – np. fotele kierowcy i pasażera można obrócić i korzystać z nich przy stole. W tej części sprawdzamy też, czy kamper ma wszystko, czego od niego oczekujemy – baterie słoneczne, instalację gazową, przetwornicę prądu na 220V (przydaje się, jeśli chcemy biwakować “na dziko”) czy klimatyzację części mieszkalnej (warto ją rozważyć, jeśli chcemy dużo podróżować po południu Europy).

Przeczytaj też Kupno pojazdu kempingowego – kilka porad

Gaz, woda i prąd

Ostatnie spojrzenie to kontrola używanego wyposażenia części mieszkalnej kampera. – Tu jednym z naszych podstawowych organów będzie nos. Trzeba zerknąć we wszystkie zakamarki, poszukać śladów pleśni czy wilgoci, zacieków przy oknach i drzwiach. Dobrze przetestować szczelność auta na deszczu lub w myjni samochodowej.

W kolejnych krokach należy sprawdzić instalacje – gazową, wodną i elektryczną. Najważniejsza jest ta pierwsza, bo nieszczelność przewodów lub reduktora grozi katastrofą. Tu przyda się ekspert z odpowiednią aparaturą pomiarową. Będzie to dodatkowy koszt, ale z gazem nie ma żartów, nie oszczędzajmy na tym!

Następnie napełniamy zbiornik wody czystej i odkręcamy kurki, zaglądając do pompy i upewniając się, że nie przecieka. Spłukujemy toaletę, a potem zaglądamy do zbiornika na tzw. wodę szarą. Podczas testu woda tam trafiająca powinna być czysta. Jeśli nie jest, może to oznaczać poważne zabrudzenie instalacji, a to z kolei wiąże się z kosztem jej oczyszczenia.

Na koniec pozostaje sprawdzenie elektryki i wszystkich urządzeń.

– Włącz po kolei wszystkie światła, sprawdź, czy lodówka chłodzi i czy klimatyzacja obniża temperaturę

Ostatnim elementem jest wyposażenie ruchome – naczynia, sztućce, fotele turystyczne itp. Tu nie ma reguły. Niektórzy właściciele sprzedają kampery z kompletem sprzętu, inni (zwłaszcza jeśli planują kupić nowy) zostawiają go sobie. Wtedy trzeba, to wszystko będzie dokupić, a to kolejny wydatek.

– Po tym wszystkim pozostaje już tylko podjąć decyzję i… ruszać w drogę! Oczywiście, koszt utrzymania kampera jest spory i dlatego właśnie warto dzielić się z innymi swoją pasją umożliwiając im wynajem kampera czy przyczepy poprzez naszą bezpieczną platformę. Dzięki temu możemy sami cieszyć się tą niezależną formą podróżowania i jednocześnie zarabiać na utrzymanie swojego kampera.

_____________________________________________________________________

Camptoo to platforma ‘sharing economy łącząca właścicieli kamperów i przyczep kempingowych z chętnymi do ich wynajęcia. Jej celem jest umożliwienie wynajmu pojazdów tak łatwo i prosto, jak to tylko możliwe. Platforma Camptoo to także dostęp do blisko 5 tysięcy kamperów we wszystkich krajach, w których działa. Dzięki temu możemy zdecydować się na wynajem w kraju i wyruszyć nim w podróż (również za granicę) albo znaleźć interesujący nas pojazd za granicą (np. w Wielkiej Brytanii) dolecieć samolotem i odebrać rezerwację w wybranym terminie i miejscu.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz do nas i zadaj pytanie.

Niezapomnianych przeżyć w drodze!

Zespół Camptoo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>